Als je iets als woordkunstenaars.nl online zet en daar lustig over twittert, dan kun je reacties verwachten:
Tough crowd, tekstschrijvers
Zeker als ze ook een journalistieke achtergrond hebben. En probeer je goede bedoelingen maar eens in een antwoord van 140 karakters te proppen. Je glibbert zo van de ene uitglijer naar de andere.
Daarom dit blogje met tekst en uitleg. Nog niet met alle antwoorden op alle denkbare vragen, want we’re building the plane in the air. Maar het geeft je in ieder geval een eerste indruk van het vliegtuig – en de piloten.
Wie zitten er achter woordkunstenaars.nl?
Michel van Uden en schrijver dezes, Chris Rommers. Michel helpt bedrijven met hun business model en ik ben zelf tekstschrijver. We kennen elkaar al een tijdje:
Brothers in arms, lichting 88-6
Dienstmaatjes dus. Sindsdien hebben we samengewerkt in verschillende projecten. We zijn zelfs een blauwe maandag collega’s geweest bij hetzelfde reclamebureau. En nu maken we dus samen woordkunstenaars.nl.
Wat gaat woordkunstenaars.nl doen?
Als je in Nederland online een tekstschrijver zoekt, kun je een paar kanten op:
- Google
Ja, natuurlijk, Google. Maar er passen maar 10 tekstschrijvers op de eerste pagina van Google, plus een paar die er Adwords-budget voor over hebben. Het enige dat dat zegt over de tekstschrijvers op de volgende 14.239 pagina’s, is dat ze zich minder met SEO bezig houden. Of geen site hebben. Jammer, want een van die tekstschrijvers zou zomaar perfect bij jou kunnen passen.
. - Tekstnet
Op de site van beroepsvereniging Tekstnet kun je handig zoeken in het ledenbestand. Voor opdrachtgevers is het prettig om te weten dat Tekstnet-leden aan bepaalde criteria moeten voldoen: je gaat niet met zomaar een tekstschrijver in zee. Maar Nederland telt meer tekstschrijvers dan de ruim 275 leden en 60 aspirant-leden van Tekstnet.
. - Overzichtswebsites
In allerlei soorten en maten. Van hele mooie tot de bekende linkjesoverzichten, of sites waarop het achterliggende advertentie-verdienmodel de boventoon voert. Op andere sites bundelen tekstschrijvers hun krachten en worden content- en tekstdiensten inclusief projectmanagement aangeboden. Meer kwaliteit, maar minder kwantiteit.
. - Offerte-websites en marktplaatsen
Waar je als opdrachtgever een opdracht kunt plaatsen voor 20 pagina’s kopij met een budget van 100 euro. Of met één druk op de knop een offerte kunt aanvragen bij vijf verschillende tekstschrijvers. Daar kun je van alles van vinden. De meeste tekstschrijvers worden er niet enthousiast van.
Kortom, wij denken dat er ruimte is voor een nieuwe site
- waar opdrachtgevers veel keuze hebben, maar geen keuzestress, geholpen door goede zoek-, filter- en selectiefuncties op de site
- waar tekstschrijvers graag op staan en waar ze hun kansen op meer en leukere opdrachten structureel kunnen verbeteren
Ons big hairy audacious goal: alle tekstschrijvers van Nederland op woordkunstenaars.nl, en de go-to-website worden voor opdrachtgevers die een tekstschrijver zoeken.
Persoonlijk vond ik dat al heel wat
Maar ik was even vergeten wat Michel voor de kost doet: business modellen ontwikkelen. Die is niet snel tevreden. Er hing al snel een business model canvas aan de muur, in A0-formaat.
We hebben al dagen gebrainstormd over onze value proposition, gain creators en pain relievers. In gewoon Nederlands: over alles wat we náást die grote tekstschrijverszoekmachine nog meer voor tekstschrijvers en hun opdrachtgevers zouden kunnen doen.
Die A0-poster zit inmiddels vol gele memo-stickertjes. We hebben ideeën waarmee we jaren vooruit kunnen en waarover we nog wel dertig blogjes kunnen schrijven.
Maar eerst die site maar eens online, want dat is al een kluif op zich. Het liefst dit jaar nog.
Of we er ook iets aan willen verdienen?
Dat is wel het plan. Maar op een nette manier.
We bemoeien ons niet met contacten en afspraken tussen opdrachtgevers en tekstschrijvers. En we werken al helemaal niet met commissies of kickbacks.
Vragen? Ideeën? Shoot.
Je kunt ons altijd bellen of mailen.
En je kunt natuurlijk reageren in de comments onder dit bericht.
Be gentle.
Ik had er geen twijfel over om hier op te komen en heb meteen mijn werk laten vallen om me aan te melden. Niet eens omdat ik het per se drukker moet krijgen. Succes met de site!
Strak bedacht. Strak geschreven. Strak doorgaan mannen.
Goed initiatief. Veel succes, heren. Ik meld me aan!
Laat ik het maar gewoon schrijven. Ik vind dit een site om mijn typevingers bij af te likken. Ik ben fan van Chris’ schrijfstijl en ook van Chris. Hij heeft geweldig fijn meegedacht over mijn nieuwe website. Ik zie uit naar de verdere ontwikkelingen op deze site en naar nieuwe blogs.
Ik laat mij verrassen,.. Niets geschoten is altijd mis. Niets is toeval dus wie weet.
Misschien is het typisch Nederlands; snel een mening klaar hebben en ventileren. Liefst lekker negatief, want dan voelt men zich superieur. Het Internet staat er vol mee, alsook Twitter, Facebook en noem maar op. Neersabelen is immers véél gemakkelijker dan oplossingen bedenken en uitvoeren.
Ik houd daar niet zo van en hoor bij de groep positievelingen die enthousiast wordt van ieder initiatief dat verbetering nastreeft. Mijn inschrijving was daarom snel een feit en ik hoop dat woordkunstenaars.nl al haar doelen kan bereiken. Als ik daardoor nog wat vaker gevonden wordt door serieuze opdrachtgevers, ben ik ook tevreden. Succes mannen!
Dank Koen! Nou was het wel zo dat de kritische noten weerklonken toen Woordkunstenaars nog niet veel meer was dan een druk tweetend Twitter-account, dus het was ook weer niet helemaal onbegrijpelijk allemaal. En inmiddels hebben ook enkele van de kritische Twitteraars ons het voordeel van de twijfel gegeven en zich aangesloten, dus enige (aanvangs)scepsis ging in dit geval ook prima samen met een open mind.
Ik kan inmiddels heel blij roepen dat Woordkunstenaars mij opdrachten oplevert. Echt geweldig. Ik kan die mannen wel zoenen!!
Ha, heel goed Heleen!
Ik heb ook serieus naar ‘concurrent’ Hoofdkraan.nl (freelance professionals) gekeken. Maar het enige voordeel dat dit platform heeft, is een zekere naamsbekendheid. Een journalistiek onderzoekje door een ‘mystery shopper’, gepubliceerd op Villamedia, laat echter zien dat Hoofdkraan freelance-schrijvers niet de opdrachten levert die de hoge abonnementskosten kunnen rechtvaardigen.
Woordkunstenaars moet natuurlijk nog bewijzen dat het de opdrachten levert die de investering wél rechtvaardigen. Maar daar staat tegenover dat de kosten van een (betaalde) vermelding te overzien zijn. Eén of twee opdrachten (in mijn geval gaat het om persberichten) per jaar leveren al gauw een redelijke ROI op.
Ik vind het ook een sympathiek platform dat tekstschrijvers vrijwaart van opdrachtgevers die niet bereid zijn redelijke tarieven te betalen voor professioneel werk. Ik wil dit initiatief daarom ook steunen in de opstart.